لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگیم

فهرست مطالب

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، بسیاری از صنایع جدید از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود تولیدات خود استفاده می‌کنند. یکی از محصولات پرکاربرد امروزی، لوله گالوانیزه سنگین است که یکی از محصولات پر کاربرد در صنعت فولاد محسوب می شود.  لوله های گالوانیزه سنگین از نظر وزن، اندازه، ضخامت و ابعاد در سایزهای مختلف تولید می‌شود. معمولا این لوله‌ها از لحاظ نوع تولید به لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

قیمت لوله گالوانیزه سنگین هم بر اساس کیفیت تولید، ابعاد، ساختار و ضخامت آن تعیین می‌شود. اگر می‌خواهید درباره کاربرد لوله گالوانیزه سنگین بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

لوله گالوانیزه سنگین، همان لوله گالوانیزه است. یعنی لوله ای از جنس فولاد که با روش گالوانیزاسیون (گرم یا سرد) گالوانیزه شده است. اما ورقی که لوله از آن تولید می شود ضخامت بیشتری دارد. در نتیجه وزن بیشتری هم داراست. معمولا لوله هایی که ضخامت آنها از 2 میل بیشتر باشد (در لوله های گلخانه، لوله برق و لوله های مربوط به عبور آب) لوله گالوانیزه سنگین نام می گیرند. این لوله ها به دلیل ضخامت بیشتر و ترکیبات بسیار با کیفیت در ساخت، در برابر خوردگی و رسوبات معدنی بسیار مقاوم اند.

لوله گالوانیزه سنگین مانند مدل لوله کاندوئیت که در لوله‌کشی های مربوط به کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان یک عایق بسیار مهم در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب محسوب می شوند. کاربرد لوله گالوانیزه سنگین بسیار گسترده است. از این رو بسیاری از صنایع امروزی برای بهبود تولیدات خود از این محصولات استفاده می‌کنند. خرید محصولات گالوانیزه باکیفیت از یک مجموعه معتبر باعث می‌شود تا خریداران با خیال راحت و اطمینان خاطر بتوانند خرید خود را نهایی کنند؛ شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره لوله و پروفیل گالوانیزه، به این صفحه مراجعه کنید.

لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

انواع لوله گالوانیزه سنگین

  • لوله گالوانیزه سنگین صنعتی

لوله های صنعتی با اهداف گوناگونی مثل انتقال مایعات، گازها و… در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله گالوانیزه صنعتی یا همان لوله سفید یکی از مهم‌ترین ابزار در صنایع مختلف است. در چند دهه گذشته لوله‌های صنعتی یا سفید به منظور جایگزین شدن با لوله های سیاه وارد بازار کشورمان شدند.

یکی از مهم‌ترین مصارف لوله های گالوانیزه صنعتی، انتقال سیالاتی مثل نفت و آب آشامیدنی است. از مهم ترین دلایلی که از لوله‌های گالوانیزه آبرسانی برای انتقال دادن آب استفاده می‌کنند این است که مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارند. به علت ویژگی گالوانیزه، در اثر رطوبت آب، دچار پوسیدگی نمی شوند.

اما از لوله گالوانیزه صنعتی معمولا برای انتقال گاز استفاده نمی‌شود. چون با گذشت زمان سطح لوله گالوانیزه آن در ترکیب با گاز، پوسته پوسته می شود. این پوسته‌ها باعث مسدود شدن جریان گاز می‌گردد. بنابراین این لوله ها نمی توانند در خطوط گازرسانی عملکرد خوب و بی خطری داشته باشند.

جالب است بدانید که از لوله‌های گالوانیزه در ساخت تابلوهای کنار جاده‌ها، لوله کشی‌های انتقال آب و فاضلاب شهری و بین و شهری، لوله کشی‌های ساختمان های مسکونی و تجاری و صنعتی، تاسیسات صنعتی، موتورخانه، تصفیه خانه، گلخانه‌ها، سازه‌های فلزی و… استفاده می شود. حتی در فنس کشی ها، صنایع کشاورزی، آبیاری، تاسیسات سازه و… هم می توان از این لوله ها بهره گرفت.

بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق 
  • لوله گالوانیزه سنگین برقی

لوله گالوانیزه سنگین برقی، لوله برق هایی است که ضخامت ورق آنها بیشتر است. ویژگی این لوله ها با سایر لوله برق ها یکسان است. اما تفاوت آنها در وزن و ضخامتشان است. از لوله‌های برق برای هدایت، محافظت و نگهداری از سیم و کابل‌های برق در طول مسیر اجرای سیم کشی و کابل کشی در واحد های صنعتی و پروژه‌های ساختمانی و تجاری، به منظور برق رسانی یا ارتباطات استفاده می شود که اجرای آن می تواند به صورت داخلی و یا روی سطحی انجام پذیرد.

لوله گالوانیزه سنگین برقی، به نام PG21،  PG29 و PG36 شناخته می شوند. ضخامت ورق آنها بین 2 الی 3 میل است. دو سر لوله‌های برقی رزوه شده که امکان اتصال به اتصالات را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های لوله گالوانیزه سنگین 

تفاوت لوله‌ گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، لوله‌های گالوانیزه از لحاظ وزن، اندازه، ضخامت و… به چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند. لوله گالوانیزه سنگین ضخامت و وزن بیشتری نسبت به مدل‌های سبک‌ آن دارد. لوله های گالوانیزه سنگین ضخامت ورق بیشتری نسبت به نوع سبک دارند. قطر لوله های سنگین نسبت به لوله های سبک بیشتر است و ابعاد بزرگتری دارند. از این رو در پروژه هایی که نیاز به لوله با ابعاد بزرگترر باشد، استفاده می شوند. از آنجایی که ابعاد و سایز بزرگتری دارند در گالوانیزاسیون فلز روی بیشتری نسبت به لوله های سبک بر سطح آن مصرف می شود اما ضخامت فلز گالوانیزه آن با نوع سبک تفاوت چندانی ندارد.

ویژگی‌های لوله گالوانیزه سنگین پتروگرایش

لوله گالوانیزه سنگین به دلیل ساختار ویژه خود می‌تواند در صنایع امروزی برای بهبود تولیدات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این لوله‌ها دارای ویژگی‌هایی کلیدی هستند که این امر ارزش خرید آنها را افزایش می‌دهد. اصلی ترین ویژگی لوله گالوانیزه سنگین ضخامت ورق آنهاست. از این رو مقاومت بیشتری نسبت به آسیب های محیطی از خود نشان می دهند. همچنین ضخامت لوله ارتباط مستقیمی با فشار دارد. یعنی هر چه ضخامت بدنه لوله بیشتر باشد لوله تحمل فشار داخلی (حاصل از جریان موادی از داخل لوله می گذرد) و فشار های محیطی (برای لوله هایی که در فضای پر تنش، سازه های فلزی یا زیر زمین نصب می شوند) را تحمل کند. خریداران با شناخت این ویژگی‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر این محصولات را خریداری کنند:

  • مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی نامناسب
  • ساختار سنگین و مستحکم
  • مناسب برای کاربرد در صنایع مختلف امروزی
  • قابلیت اتصال به سایر محصولات فلزی
  • ساختار تولید با سطح کیفیت بالا
  • بهبود تولیدات صنایع مختلف

موارد کاربرد لوله‌های گالوانیزه

شرکت پتروگرایش به عنوان تولید کننده لوله های گالوانیزه سنگین برقی و گلخانه تعصب خاصی در کیفیت به خرج می دهد. استفاده از پیشرفته ترین تکنیک های گالوانیزاسیون و بهره گیری از ماشین آلات جدید جهت گالوانیزه کردن لوله ها فقط یکی از ویژگی های محصولات از کارخانه می باشد. علاوه بر آن از مواد اولیه با کیفیت تر استفاده می کند. ضخامت مواد گالوانیزه در لوله های گالوانیزه سنگین آب و سیالات پتروگرایش بالای 50 میکرون و برای لوله های سنگین گلخانه بالای 6 میکرون است. این ضخامت در لوله برقی های تولید شده در این کارخانه با تلورانس 70 تا 110 میکرون گزارش شده است. نکته حائز اهمیت دیگر در مورد لوله های برقی پتروگرایش عملیات آخال گیری می باشد. زمانی که لوله به واسطه وان مذاب گالوانیزه میشود، پس از خروج از وان و در حین سرد شدن، ممکن است مذاب مانده در داخل لوله شره کند و در داخل لوله برجستگی های از مذاب احساس شود. این اثرات بجا مانده از شره می تواند به کابلها آسیب برساند و آنها را اصطلاحا زخمی کند. از این رو با عملیات آخال گیری، این برجستگی های باقی مانده را از بین برده و سطح داخلی لوله را صاف می کنند.

لذا صنایع مختلف امروزی با خرید این محصولات از یک مجموعه معتبر نظیر پتروگرایش، می‌توانند تولیدات خود را در بستر امن انجام رسانند. شرکت پترو گرایش تولید کننده انواع لوله و ستون گلخانه، لوله و پروفیل گالوانیزه و سینی کابل است. مهم ترین دغدغه این مجموعه همواره رعایت کیفیت در تولید و رضایت مشتریان بوده که  خوشبختانه در طی سال‌های فعالیت خود توانسته است رضایت مشتریان زیادی را به خود جلب نماید. افراد و صنایع فعال امروزی جهت خرید محصولات باکیفیت صنعتی می‌توانند به این مجموعه مراجعه نمایند.

نکته: هر چه ضخامت ورق لوله کمتر باشد، روی بیشتری برای گالوانیزه آن مصرف می شود (ضخامت گالوانیزه بر سطح ورق بیشتر است).

بیشتر بخوانید:گالوانیزه گرم چیست؟

 

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

حال که با ویژگی‌های این محصول کاربردی آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم به مزیت‌های این لوله بپردازیم. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از لوله گالوانیزه سنگین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمر مفید طولانی برای استفاده در صنایع فعال تولیدی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی و خراش
  • استفاده در پروژه‌های مختلف ساختمانی و عمرانی
  • قابلیت تحمل فشار و وزن بالا
  • قیمت مناسب با ارزش خرید بالا

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه سنگین چیست؟

موارد کاربرد لوله‌های گالوانیزه سنگین

لوله‌های گالوانیزه سنگین با توجه به ساختار مقاومتی بسیار بالا، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم‌های آبیاری کشاورزی، سیستم‌های گازرسانی، ساخت و ساز، انتقال آب در پروژه‌های عمرانی، صنایع ساختمان سازی، صنایع برق و… می‌توانند از این لوله‌ها به شکل گسترده استفاده کنند. همچنین این لوله‌ها به دلیل این که دارای پوشش سطحی با رویه آهنی ضد زنگ هستند، به عنوان لوله‌های عایق محسوب می‌شوند.

از لحاظ استاندارد لوله‌های گالوانیزه به دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند که شامل استاندارد ASTM A53 برای لوله‌های فولادی سیاه و استاندارد ASTM A123 برای لوله‌های گالوانیزه شده هستند. تنها عیب استفاده از این لوله‌ها هزینه بالاتر آنها نسبت به مدل‌های دیگر است که با داشتن مزیت‌های فراوان، ارزش خرید بالایی دارند.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه

 

  • کاربرد لوله‌های گالوانیزه سنگین صنعتی

لوله گالوانیزه سنگین صنعتی در دو متراژ ۶ و ۱۲ متری ساخته می شود. البته نوع ۶ متری آن محبوب تر است. سایز این لوله‌ها بر اساس اینچ محاسبه می شود (قطر خارجی لوله است و با OD مشخص می‌شود). سایز لوله‌های گالوانیزه سنگین از ۲/۱ اینچ تا ۸ اینچ متغییر است.

ضخامت لوله‌ با علامت wt نشان داده می‌شود و حاصل تفاوت قطر خارجی و قطر داخلی لوله است. در حقیقت، لبه لوله یا قطر بدنه لوله، ضخامت آن را مشخص می کند. هر چه میزان ضخامت لوله بیشتر باشد، مقاومت آن بیشتر است. ضخامت لوله فولادی گالوانیزه سنگین بین ۲.۵ میلی‌متر تا 8 میلی‌متر هستند. محاسبه مقدار سنگینی یک لوله با استفاده از استاندارد DIN2440 تعیین می‌شوند.

لوله های سنگین صنعتی را بر مبنای نمره نیز سایز بندی می کنند. نمره 5 الی 8 جزو لوله های سنگین هستند که مصارف صنعتی دارند.لوله های سنگین هم همانند سایر لوله‌های فولادی طی فرایند گالوانیزاسیون (سرد یا گرم) گالوانیزه می شوند. با توجه به دوام بالا، نصب آسان و به صرفه بودن هزینه نگهداری لوله‌های گالوانیزه سنگین، از آن برای انواع مصارفی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی دارد، استفاده می‌کنند. از جمله گلخانه یا لوله های عبور آب و سایر سیالات.

ساخت سازه‌های دریایی، لوله انتقال سیالات، دکل های بزرگ مخابراتی، لوله های انتقال آب آشامیدنی، لوله کشی استخرهای بزرگ، صنایع ساختمانی، ساخت گلخانه و پایه پل عابر پیاده تنها بخشی از این کاربرد لوله های صنعتی سنگین است. در بسیاری از صنایع شیمیایی، پتروشیمی ها، صنایع کشاورزی و باغداری نیز نمونه های بسیاری از لوله های گالوانیزه سنگین صنعتی را خواهید دید.عمده ترین استفاده از این لوله‌ها، جهت انتقال آب است. هر چه حجم و فشار آب عبوری از داخل لوله بیشتر باشه، سایز یا نمره لوله گالوانیزه بالاتر است.

کاربرد لوله‌های گالوانیزه سنگین صنعتی

  • کاربرد لوله‌های گالوانیزه سنگین برقی

لوله فلزی سنگین محافظ قدرتمندی برای کابل ها محسوب می شود. این لوله ها قطر بیشتری نسبت به نوع سبک دارند. همچنین ضخاوت ورق آنها نیز بیشتر است. از این رو هم حجم کابل بیشتری از داخل آنها عبور می کند و هم به خاطر ضخامت بیشتر، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. این نوع لوله به اندازه کافی قوی است که از آسیب ناشی از کوبیدن با میخ و ضربه محافظت کند. حداکثر استحکام را نیز فراهم می کند

لوله های سنگین نسبت به نوع سبک آن، محافظ قدرتمند تری در برابر آتش سوزی کابل هاست. زیرا جرقه های قوس الکتریکی نمی توانند از سیستم لوله خارج شوند.لوله فلزی سخت (RMC) مختص کار سنگین هستند. این لوله‌ها برای کابل کشی ساختاری به منظور اتصال به خطوط خدمات شهری برای بهره از بسیاری از خدمات عمومی، کابل کشی مجتمع های تجاری بزرگ، تونل ها، عبور کابل های زیر زمینی، متروها، کارخانجات و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید:قیمت لوله گالوانیزه

 

عوامل موثر بر قیمت لوله گالوانیزه سنگین

دلایل زیادی وجود دارد که به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر روی قیمت لوله گالوانیزه سنگین تاثیرگذار است. از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر روی قیمت لوله‌های گالوانیزه می‌توان به قیمت لوله خام، قیمت روی، هزینه تولید، وزن و ضخامت لوله و… اشاره نمود. اما همانطور که گفتیم آنجا که لوله گالوانیزه سنگین را از نوع سبک آن متمایز می سازد، ضخامت بدنه آن است. هر چه ضخامت بیشتر باشد وزن لوله نیز بیشتر است. از طرفی مقاومت لوله در اجرای پروژه‌های صنعتی بالاتر است. از این رو قیمت تمام لوله های گالوانیزه سنگین نسبت به نوع سبک آن در شاخه و چه از نظر وزنی بیشتر است.خریداران با توجه به موارد گفته شده می‌توانند با خرید عمده از تخفیف‌های حین خرید نیز بهره‌مند شوند.

جمع بندی

لوله‌ گالوانیزه سنگین از جمله لوله‌های پرکاربرد بازار است که از لحاظ ضخامت، اندازه، وزن و… به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود. این محصولات به نسبت لوله‌های فلزی سیاه مقاومت بیشتری داشته و در برابر زنگ زدگی، خوردگی و… به عنوان یک عایق عمل می‌کنند. ساختار یکپارچه این لوله‌ها باعث شده است تا بسیاری از صنایع امروزی بتوانند از این محصولات برای بهبود روند تولیدی خود بهره مند شوند.

در این مقاله به مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های این لوله پرداخته شده است. یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی در مورد لوله‌های گالوانیزه سنگین، بحث بازیافت و استفاده مجدد از آن است که با قرارگیری در کوره‌های حرارتی، باعث تولید محصولات جدید می‌شوند.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه