بست اسپیت

بست اسپیت

فهرست مطالب

امروزه یکی از وظایف اصلی پیمانکاران توجه به کیفیت و کارایی تجهیزات و اتصالاتی است که در صنایع الکتریکی و پروژه‌های عمرانی، تجاری و … به کار می‌روند. زیرا این محصولات وظیفه محافظت و نگهداری از کابل‌های برق را بر عهده داشته و در صورت اختلال در عملکردشان ممکن است جان ساکنین و سلامت سایر تجهیزات را به خطر بیندازند. یکی از اتصالاتی که به طور گسترده در خطوط لوله کشی برق پروژه‌ها برای اتصال لوله‌ های برق به سقف یا دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بست اسپیت لوله برق گالوانیزه است. ما در این مقاله می‌خواهیم این محصول کاربردی را به شما کاربران عزیز معرفی کنیم.

 

بست اسپیت چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگام عبور لوله کشی‌های برق از کنار دیوار و زیر سقف لازم است که آن‌ها را به وسیله قطعاتی ثابت نگه داریم. برخی از افراد برای اینکار از روش جوشکاری استفاده می‌کنند، اما حرارت ناشی از جوشکاری ممکن است در برخی مناطق حساس باعث آتش سوزی شود. برای جلوگیری از وقوع اینگونه حوادث، از بست اسپیت استفاده می‌کنیم. این بست از دو حلقه فلزی و پیچ و مهره تشکیل شده است.
روش استفاده از آن به این صورت است که لوله فولادی از بین دو حلقه عبور داده شده و سپس به کمک پیچ و مهره محکم و در جای خود، ثابت قرار می‌گیرد. بست اسپیت سایزها و انواع گوناگونی دارد و می‌تواند لوله‌هایی با وزن بالا را تحمل کند. این بست علاوه بر استفاده در تاسیسات برق ساختمان، در صنایع حساس و پرخطر نیز به کار می‌رود.

بست اسپیت

فرآیند تولید بست اسپید

این تجهیزات از ورق‌های فولادی در ابعاد و اندازه‌های مشخص، تولید می‌شوند. ورق‌های فولادی در فرم‌های مورد نظر برش داده شده و سپس به مرحله سوراخکاری می‌رسند. پس از اتمام مراحل ذکر شده، سطح بست‌ها برای افزایش عمر مفید و مقاومت در برابر ضربه و رطوبت به وسیله عملیات آبکاری گالوانیزه می‌شوند.

بست اسپیت گالوانیزه چیست و چگونه تولید می‌شود؟

فرآیند گالوانیزاسیون بست اسپیت از مراحل مهم تولید این محصول است. به دلیل اینکه، بست‌ها در محیط‌های باز برای ثابت نگه داشتن لوله‌های فلزی به کار گرفته می‌شوند باید مقاومت زیادی در برابر رطوبت و نوسانات هوا داشته باشند. فلز روی در برابر ساییدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد؛ به همین علت از آن در گالوانیزه کردن لوله‌های فولادی استفاده می‌شود.
در این حالت حمامی از فلز روی مذاب در دمای تقریبی 460 درجه سانتی‌گراد تهیه و بست در مدت زمان کمی داخل آن قرار می‌گیرد. دمای بالای حوضچه باعث می‌شود که پوشش روی به خوبی به سطح فلز چسبیده و آن را در برابر مواد شیمیایی و رطوبت مقاوم کند.

بیشتر بخوانید:لوله گالوانیزه سنگین

 

انواع بست اسپیت

همان‌طور که اشاره کردیم بست‌ها با توجه به نوع عملکرد و کاربرد انواع مختلفی دارند. بست اسپیت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر اساس نوع کاربری در چند دسته قرار می‌گیرد. در ادامه چند مدل از این بست‌ها را معرفی می‌کنیم:

• بست اسپیت دو طرفه

این نوع بست یکی از مقاوم‌ترین بست‌های اسپیت بوده و نصب آن اندکی زمان‌بر است. در این مدل بست، لوله در محل مشخص شده قرار گرفته و سپس به وسیله دو پیچ و مهره سفت می‌شود.

• بست اسپیت یک طرفه

این مدل بست بر خلاف بست اسپیت دو طرفه در محیط‌هایی که به مقاومت و استحکام بالایی نیاز نیست، به کار می‌رود. همچنین مدت زمان نصب آن نسبت به بست دو طرفه کمتر است.

• بست اسپیت روکش ‌دار

این نوع بست دارای یک روکش پلاستیکی بوده که از بست و کابل‌ها در برابر هر گونه فشار، ضربه و ساییدگی محافظت می‌کند. به دلیل همین ویژگی از این بست‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده می‌شود.

بست اسپیت روکش ‌دار

سایز بندی بست اسپیت

این تجهیزات طبق استاندارد PG در سایزهای زیر تولید می‌شوند:
• بست اسپیت 13.5
• بست اسپیت 16
• بست اسپیت 21
• بست اسپیت 29
• بست اسپیت 36
• بست اسپیت 42
• بست اسپیت 48

بیشتر بخوانید:بهترین برند لوله برق

 

مزایای بست اسپیت لوله برق گالوانیزه

این تجهیزات به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوع، مزیت‌های زیادی در صنایع مختلف دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای بست اسپیت لوله برق گالوانیزه
• نصب سریع و راحت: بر خلاف بست‌های قدیمی که از طریق جوشکاری به دیوار و سقف متصل می‌شدند، استفاده از این بست‌ها بسیار راحت بوده و علاوه بر سهولت نصب باعث تسریع در فرآیند لوله کشی می‌شوند.
• کاهش هزینه‌ها: این بست‌ها علاوه بر طراحی منحصر به فرد و استحکام و مقاومت بالا، قیمت مناسبی دارند و استفاده از آن‌ها در تاسیسات برق کشی و لوله کشی به شما کمک می‌کند تا حد زیادی هزینه‌های خود را کاهش دهید. از طرفی پوشش گالوانیزه این نوع بست، طول عمر مفید و کارایی آن را افزایش داده و هزینه‌های تعمیرات را به حداقل می‌رساند.
• کاربردهای متفاوت: بست اسپیت به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت کاربردهای متفاوتی دارد.
• سهولت دسترسی: کارخانه‌های مختلفی در کشور، بست اسپید را تولید و روانه بازار می‌کنند. به همین دلیل شما در هر نقطه از کشور که باشید به راحتی می‌توانید این تجهیزات را در ابعاد و سایزهای مختلف تهیه نمایید.

 

بست اسپیت برای کدام لوله بهترین کاربرد را دارد؟

دو نوع لوله قابل قبول وجود دارد که می توانید برای آن از بست اسپیت استفاده کنید: لوله گالوانیزه و لوله فولادی سیاه که برای لوله های برقی و صنعتی نیز استفاده می شود. لوله گالوانیزه کیفیت بالاتری دارد اما لوله سیاه قیمت کمتری دارد.

راهنمای خرید بست اسپیت گالوانیزه

یکی از نکات مهم در خرید بست اسپیت، متناسب بودن سایز بست با اندازه لوله است. در صورتی که بست مناسبی را انتخاب نکنید ممکن است خسارات زیادی را به تاسسیات پروژه وارد کنید. به همین علت بر روی جعبه این محصولات، اندازه بست اسپیت و کارخانه تولید کننده ثبت می‌شود.

 

خرید مستقیم بست اسپیت از گروه صنعتی پتروگرایش

گروه صنعتی پتروگرایش، انواع اتصالات برقی گالوانیزه را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید و عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید عمده بست اسپیت لوله برق گالوانیزه و استعلام قیمت و موجودی این محصول با مشاوران پتروگرایش، تماس حاصل فرمایید.

کلام پایانی

در این مطلب ما در مورد یکی از اتصالات پرکاربرد در صنعت الکتریک به نام بست اسپیت، توضیحاتی دادیم. با این حال باید در نظر داشته باشید که اتصالات متنوعی در این حوزه تولید شده که شما با توجه به شرایط کاری و هزینه‌های خود می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. ما با ارائه مطالب در مورد تمام محصولات فولادی اعم از لوله برق و اتصالات گالوانیزه آن، اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذاریم تا با دیدی باز، تجهیزات مورد نیاز را تهیه فرمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه