کاندوئیت الکتریکی

کاندوئیت الکتریکی

فهرست مطالب

امروزه ابزارهای زیادی برای کاهش خطرات در روند اجرای پروژه‌ها طراحی شده‌اند. تجهیزات پشتیبانی از کابل و سیم به دلیل استفاده گسترده، مورد توجه صنعتگران و فعالان حوزه صنعت برق قرار دارند. این تجهیزات به منظور افزایش طول عمر سیم‌های برق و کاهش خطرات برق گرفتگی در مدل‌های گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شوند. کاندوئیت الکتریکی یا لوله گالوانیزه برق مجرایی استوانه‌ای است که وظیفه هدایت و حفاظت از کابل‌ها را بر عهده دارد. ما در این مقاله توضیحاتی در مورد کاندوئیت برق چیست ارائه می‌کنیم. مسلما آشنایی با این محصول به شما در روند خرید کمک می‌کند.

کاندوئیت الکتریکی چیست؟

کاندوئیت الکتریکی یک مجرا برای عبور سیم‌های هادی الکتریسیته و دیتا است. این لوله به دلیل استحکام و مقاومت بالا، برای کاربردهای صنعتی بسیار مناسب است. کاندوئیت برق در جنس‌های مختلفی مانند: گالوانیزه، آلومینیوم، پلاستیکی یا pvc تولید می‌شود که هرکدام بسته به شرایط محیط و میزان بودجه پروژه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کاندوئیت برق در چند دسته قرار می‌گیرند؟

  • کاندوئیت فلزی الکتریکی (EMT):

این لوله، همان فولاد روکش شده است که معمولا از آلومینیوم ساخته می‌شود. این کاندوئیت‌ها در ساختمان‌های تجاری به کار می‌روند و استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های مسکونی، مناطق مرطوب و پرخطر با احتمال زنگ زدگی و پوسیدگی بالا توصیه نمی‌شود. لوله فلزی الکتریکی نسبتا سبک و ارزان بوده و برای کاهش هزینه‌ها گاهی به جای لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

کاندوئیت فلزی الکتریکی (EMT)

  • کاندوئیت فلزی سفت و محکم (RMC):

این نوع از لوله برق، دارای دیواره‌های ضخیم و بند کشی شده است که عموما از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و فولاد عایق ساخته می‌شود. کاندوئیت فلزی به خوبی از سیم‌ها در برابر خطرات محیطی محافظت می‌کند. برای مقاوم سازی این کاندوئیت در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی می‌توان بر روی آن یک روکش پی وی سی یا گالوانیزه به کار برد. به منظور حفاظت از سیستم سیم کشی در برابر تداخل مغناطیسی، می‌توان این کاندوئیت را به صورت سفارشی تولید کرد.

  • لوله فلزی متوسط (IMC):

این لوله از نظر ضخامت بین دو کاندوئیت قبلی قرار می‌گیرد، یعنی دیواره آن نه به اندازه RMC ضخیم و نه به اندازه EMT نازک است. لوله فلزی متوسط معمولا از فولاد ساخته شده و در صورت نیاز می‌توان آن را عایق کرد.

  • لوله فلزی منعطف (FMC):

این لوله فلزی از نوارهای نازک یا آلومینیوم ساخته می‌شود. قابلیت شکل‌پذیری این کاندوئیت بسیار راحت بوده و استفاده از آن برای محیط‌های خشک که نصب EMT یا کاندوئیت غیر منعطف کاربرد ندارد، توصیه می‌شود.

کاربرد کاندوئیت الکتریکی

از این لوله‌ در مکان‌های صنعتی برای جلوگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی استفاده می‌شود. کاندوئیت الکتریکی به دلیل مقاومت بالا از کابل‌ها در برابر رطوبت، ضربه، گرد و غبار و … محافظت می‌کند. البته این محصول در صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌های برق به کار می‌رود. استفاده در  ماشین آلات سنگین، تجهیزات دریایی، حرارتی، چاپ، اتصالات ترانسفور موتورها، روشنایی فضاهای باز، تجهیزات دیتا سنتر و آزمایشگاهی، فیبر نوری و … از دیگر کاربردهای کاندوئیت الکتریکی هستند.

کاربرد کاندوئیت الکتریکی

مزایای کاندوئیت الکتریکی

  • استفاده از کاندوئیت الکتریکی یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای حفاظت از کابل‌ها است.
  • کاندوئیت الکتریکی با پنهان کردن سیم‌ها، باعث افزایش زیبایی ظاهری در محیط می‌شود.
  • تعمیر و نگهداری این لوله‌ها، بسیار آسان است.
  • با اتصال این لوله‌ها به زمین، می‌توان خطر برق گرفتگی را از بین برد.
  • به دلیل عایق‌بندی مناسب این لوله، می‌توانیم در محیط مرطوب یا محیط با درجه حرارت متغیر از آن استفاده کنیم.
  • ماندگاری این لوله‌ها بسیار بالا است به همین دلیل برای مدت زمان طولانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • بازرسی و بررسی محل اتصالات به راحتی امکان‌پذیر است.

نکات مهم نصب کاندوئیت الکتریکی در ساختمان

  • حداقل فاصله بین لوله برق‌ها با لوله‌های آب، بخار، گاز و … نباید از 15 سانتی‌متر کمتر باشد.
  • برای خم کردن لوله‌ها با قطر 25 میلی‌متر می‌توان از دستگاه لوله خم کن دستی استفاده کرد اما برای لوله‌های با قطر بیشتر از 25 میلی‌متر باید از دستگاه لوله خم کن ماشینی استفاده کنیم.
  • مجری تاسیسات برقی باید نقشه ساختمان و تاسیسات مورد نیاز برقی را بررسی و عملیات مربوط به لوله کشی برق را به نحوی فراهم آورد که با سایر فعالیت‌ها هماهنگ و باعث تاخیر و تداخل در آن‌ها نشود.
  • در لوله کشی روکار مکان‌های مرطوب، باید بین تمامی لوله برق‌ها، جعبه‌ها و سایر لوازم با دیوار یا سطح اتکایی حداقل شش میلی‌متر فاصله وجود داشته باشد.
  • لوله برق‌های توکار باید با فاصله حداقل 15 میلی‌متر در زیر سطح تمام شده سقف یا دیوار نصب شوند.

نکات مهم نصب کاندوئیت الکتریکی در ساختمان

فروش کاندوئیت الکتریکی

شرکت پتروگرایش، انواع لوله‌های کاندوئیت را با کیفیت بالا تولید می‌کند. شما می‌توانید برای استعلام قیمت این محصولات و مشاوره رایگان قبل از خرید با کارشناسان پتروگرایش تماس حاصل فرمایید.

کلام پایانی

از لوله برق به عنوان مجرایی جهت هدایت هادی‌های الکتریکی استفاده می‌شود. این لوله در مدل‌های گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شود. به دلیل نقش مهم این تجهیزات در پیشگیری از حوادث ناگوار، توجه به کیفیت در هنگام خرید بسیار مهم است. شرکت پتروگرایش با ارائه فاکتور رسمی برای محصولات تولیدی، خیال شما را از بابت کیفیت کالاها، آسوده می‌کند.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه