هزینه ساخت گلخانه

هزینه ساخت گلخانه

فهرست مطالب

امروزه یکی از روش‌های نوین کشاورزی، ساخت گلخانه است. گلخانه نه تنها تحول بزرگی در زمینه تولید محصولات کشاوزی ایجاد کرد بلکه محصولات گلخانه‌ای باعث پیشرفت در صنعت تولید غذا و روش‌های تامین خوراک مردم شد. با توجه به اینکه ایران کشوری خشک است و بخش بزرگی از مصرف آب شیرین مربوط به کشاورزی است، بنابراین راه اندازی گلخانه علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب از صدماتی مانند نشست زمین و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند. برآورد هزینه ساخت گلخانه برای فعالان این حوزه مهم است.

عوامل موثر در برآورد هزینه ساخت گلخانه

راه اندازی گلخانه در شرایط مختلف آب و هوایی به تجهیزات و سازه‌های مختلفی نیاز دارد. زیرا هر منطقه شرایط آب و هوایی خاصی دارد که برای پروش گیاهان و بالا بردن راندمان گلخانه به اقدامات و تجهیزات ویژه‌ای نیاز است. هر یک از این فاکتورها می‌توانند هزینه احداث گلخانه را تحت تاثیر قرار دهند. موارد زیر در تعیین بودجه نهایی احداث گلخانه تاثیر دارند:

  • نوع محصول هدف

هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد برای پرورش محصولات خاصی مناسب است. اگر شما محصولی را انتخاب کرده‌اید که با شرایط اقلیمی منطقه سازگار نیست باید هزینه بیشتری برای نصب سیستم‌هایی که شرایط گلخانه را برای رشد گیاه مناسب سازد، صرف نمایید. هرچقدر گیاه مورد کشت با منطقه سازگار باشد هزینه ها هم کاهش می‌یابد.

عوامل موثر در برآورد هزینه ساخت گلخانه

  • نوع آب منطقه

نوع آب مصرفی برای کشت گیاهان گلخانه بسیار مهم است. در صورتی که آب مناسب نباشد باید از دستگاه‌های آب شیرین کن و سختی گیری‌های مخصوص استفاده نمایید. بنابراین باید آب مورد استفاده را از نظر شوری، اسیدیته، بی کربنات‌ها و … مورد آزمایش قرار دهید.

  • شرایط جوی منطقه

هر منطقه‌ای شرایط اقلیمی و طبیعی ویژه‌ای دارد به طوری که در برخی مناطق رطوبت و بارندگی بالا و مناطق دیگر گرم و خشک است. بنابراین برای احداث سازه مناسب باید شناخت کافی در مورد حداکثر و حداقل دما، میزان باد، گرما و سرما داشته باشید. اگر سازه مناسبی را انتخاب نکنید در ادامه ممکن است با مشکل مواجه شده و برای رفع مشکل و افزایش کیفیت تولید نیازمند صرف هزینه‌های تعمیر و نگهداری شوید.

 

  • بستر و خاک منطقه

قبل از ساخت گلخانه باید خاک منطقه را بررسی و با انجام آزمایشات میزان مواد مغذی، شوری و مواد آلی موجود در خاک را مشخص نمایید تا بدانید چه کمبودهایی وجود دارد. اگر خاک گلخانه فاقد مواد مغذی و بافت مناسب برای کشت گیاه باشد شما مجبور خواهید شد تا هزینه‌های اضافی برای اصلاح آن بپردازید.

  • هزینه ساخت گلخانه

ساخت گلخانه از پرهزینه‌ترین مراحل به شمار می‌رود. در این مرحله شما باید به نوع سازه (شیشه‌ای، پلاستیکی، فایبرگلاس، پلی کربنات)، اسکلت (لوله گالوانیزه گلخانه، لوله چوبی، پلاستیکی و فلزی)، سیستم مه پاش، سیستم سرمایشی و گرمایشی، تهویه، شیدینگ، توری ضد حشره، سیستم لوله کشی و آبیاری، مخزن مربوط به ذخیره آب، سیستم هوشمند مانیتورینگ گلخانه، اجاره یا خرید زمین، سیستم نور مصنوعی و … توجه کنید. هزینه هرکدام از این موارد با توجه به مساحت زمین، نوع منطقه و محصول و روش کشت متغییر خواهد بود. شما می‌توانید لوله و ستون گلخانه با قیمت مناسب را از پتروگرایش خریداری نمایید.

هزینه ساختن گلخانه

  • نیروی انسانی

از ابتدای راه اندازی گلخانه تا کشت گیاهان و برداشت محصول به نیروهای انسانی متخصص نیاز دارید. بنابراین باید هزینه‌های مربوط به این بخش را باید مد نظر قرار دهید.

  • تهیه کودر، بذر و خاک

یکی دیگر از هزینه‌های ساخت گلخانه تهیه بذر و کود است که به نوع محصولی که در گلخانه کشت می‌شود بستگی دارد به طوری که بذر برخی گیاهان کمیاب و خاص قیمت بالاتری دارد. بهتر است گلخانه در منطقه‌ای ساخته شود که خاک آن بدون آفت، قارچ، آهک و شوری کم باشد. در صورتی که خاک منطقه این شرایط را نداشته باشد باید هزینه جداگانه جهت تهیه خاک مناسب برای گلخانه در نظر بگیرید.

 

  • هزینه مربوط به سردخانه

برخی گیاهان زینتی و میوه‌ها مانند توت فرنگی باید پس از برداشت روانه بازار شده و فروخته شوند. اگر برای این محصولات متقاضی وجود نداشته باشد خراب شده و از بین می‌روند. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی وجود یک سردخانه مناسب توصیه می‌شود.

  • سورتینگ محصولات (دسته بندی و جداسازی)

امروزه نوع بسته بندی محصول تاثیر زیادی در فروش آن دارد. این امر در مورد محصولات گلخانه نیز مهم است به همین دلیل باید مکان و تجهیزات مناسبی جهت سورتینگ محصولات در نظر بگیریم.

  • اخذ مجوز گلخانه

اگر کشاورز هستید و تجربه کافی در زمینه کشت گلخانه‌ای دارید، می‌توانید با ارائه نامه و مدارکی مانند سند، اجاره نامه زمین و … به جهاد کشاورزی استان، درخواست مجوز ساخت گلخانه را داشته باشید. در صورتی که تازه به فکر راه اندازی گلخانه هستید و در این زمینه تجربه ندارید می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای و پس از اخذ مدرک نسبت به درخواست مجوز گلخانه اقدام نمایید. درخواست مجوز گلخانه مانند مجوز ساخت مسکن است اما هزینه کمتری دارد.

مجوز ساخت گلخانه

  • ابعاد

هرچه مساحت گلخانه بیشتر باشد میزان مصالح به کار رفته در آن بیشتر و هزینه ساخت گلخانه افزایش خواهد یافت.

  • تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت گلخانه

امروزه تجهیزات مدرنی مانند سیستم آبیاری، باز و بسته کردن پنجره‌ها، گرمایش و سرمایش به صورت دستی و هوشمند طراحی و تولید می‌شوند. در صورت استفاده از سیستم‌های هوشمند هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

هزینه ساخت گلخانه بر اساس نوع سازه گلخانه چقدر است؟

  • گلخانه اسپانیایی

برای ساخت این گلخانه از انواع پروفیل گلخانه با مقاومت و ضخامت بالا، استفاده می‌شود به همین دلیل نسبت به سایر گلخانه‌ها هزینه ساخت بالاتری دارد. گلخانه اسپانیایی مقاومت بالایی در برابر تندبادها و بارش برف و باران دارد.

بیشتر بخوانید:فروش لوله گلخانه

 

  • گلخانه ایرانی

اسکلت بندی گلخانه ایرانی به دو روش هلالی و جناغی انجام می‌شود. پروفیل‌ به کار رفته در سازه و پوشش سقف و دیوار در این گلخانه نسبت به گلخانه اسپانیایی متفاوت است که باعث کاهش هزینه ساخت گلخانه می‌شود. در ساخت دیوارهای این نوع گلخانه از پوشش پلاستیک یو وی، پلی کربنات یا شیشه استفاده می‌شود که در این میان پوشش یو وی به دلیل قیمت کمتر، محبوبیت بیشتری دارد.

  • گلخانه تونلی

هزینه ساخت گلخانه تونلی نسبت به سایر گلخانه‌ها کمتر است. این گلخانه ارتفاع بیشتر سقف و دهنه بزرگتر دارد.

  • گلخانه خانگی

این نوع گلخانه برای افرادی که خانه ویلایی دارند، گزینه مناسبی است. ساخت گلخانه خانگی نیاز به نیروهای متخصص و متریال گران قیمت ندارد. این نوع گلخانه را می‌توان به صورت آماده از فروشگاه‌ها خریداری کرد.

 

انواع گلخانه

درآمد گلخانه چقدر است؟

کشاورزی گلخانه‌ای یکی از روش‌هایی است که در صورت داشتن تجربه و تخصص کافی، می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد. در صورت استفاده از تجهیزات مناسب مانند لوله گالوانیزه گلخانه می‌توانید سازه‌ای مستحکم ایجاد کنید که از گیاهان در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت کرده و با تولید محصولات با کیفیت سود آوری بالایی داشته باشید.امروزه انواع لوله گلخانه گالوانیزه در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. این لوله‌ها به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه علاوه بر کاهش هزینه‌ها تعمیر و نگهداری، شرایط مناسبی برای کشت گیاهان فراهم می‌کنند.

کلام پایانی

برآورد هزینه احداث گلخانه یکی از فاکتورهای مهم برای افرادی است که قصد ساخت گلخانه را دارند. در این مقاله سعی کردیم مواردی را که این هزینه را تحت تاثیر قرار می‌دهند بررسی کنیم. به طور کلی نمی‌توان یک هزینه مشخص و ثابتی را در نظر گرفت زیرا عوامل مختلفی وجود دارند که غیر قابل پیش بینی هستند. بهتر است پس از انتخاب منطقه و نوع محصول با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه