سه راهی و زانو درب دار

سه راهی و زانو درب دار

فهرست مطالب

سه راهی و زانو درب دار، از اتصالات پرکاربرد در صنایع نفت، گاز، تاسیسات الکتریکی و لوله کشی هستند. این تجهیزات برای تغییر جهت مسیر در خطوط لوله به کار می‌روند. سه راهی و زانو درب دار با توجه به نوع سیال و فشاری که سیال به لوله وارد می‌کند در انواع و جنس‌های گوناگونی تولید می‌شوند، به عنوان مثال در صنایع لبنی با توجه به دما و فشار سیال و استریل بودن مسیر لوله‌کشی از زانویی و اتصالات با رده‌بندی بالاتر نسبت به اتصالات گازی در ساختمان‌های مسکونی، استفاده می‌شود. در ادامه می‌خواهیم در مورد اینکه سه راهی و زانو درب دار چیست و چه ویژگی‌هایی دارد با شما صحبت کنیم.

سه راهی و زانو درب دار چیست؟

سه راهی و زانو درب دار دربدار یکی از اتصالات گالوانیزه برق هستند که برای تغییر زاویه لوله‌کشی یا گرفتن انشعاب از آن به کار می‌روند. سه راهی دربدار شبیه حرف T انگلیسی بوده که سه لوله را به هم متصل می‌کند. مزیت این قطعه نسبت به نمونه‌های دیگر درب تعبیه شده در آن است که امکان چک کردن سیم‌ و کابل‌های رده شده را فراهم می‌کند. در نتیجه هنگام بروز اختلال در خطوط سیم‌کشی به راحتی می‌توان تعمیرات لازم را انجام داد.

این اتصالات به طور گسترده در مصارف تجاری، صنعتی و مسکونی به کار می‌روند. اهمیت بکارگیری از این قطعات به قدری بالاست که بدون آن‌ها نمی‌توانید شبکه‌های لوله‌کشی را تکمیل کنید. شما به کمک اتصالات گالوانیزه می‌توانید با انشعاب لوله‌ها در جهات مختلف، سیستم‌های لوله‌کشی پیچیده با نقشه‌های متفاوت ایجاد کنید.

انواع زانویی بر اساس شکل

  • زانویی 90 درجه

در این قطعه دو سر زانو نسبت به یکدیگر زاویه 90 درجه (حالت گونیایی) داشته و از آن برای ایجاد زاویه 90 درجه در مسیر حرکت خط لوله استفاده می‌شود. همچنین اگر بخواهیم در خط لوله حالت یو ایجاد کنیم یا مسیر را برگردانیم از دو زانویی 90 درجه استفاده می‌کنیم.

  • زانویی 45 درجه

در این قطعه دو سر زانو دارای زاویه 45 درجه نسبت به یکدیگر هستند. اگر بخواهیم خط لوله را 45 درجه تغییر دهیم و یا از مانعی با زاویه 45 درجه در خطوط لوله کشی عبور کنیم از این زانویی استفاده می‌کنیم.

سه راهی و زانو درب دار

انواع زانویی بر اساس جنس

این تجهیزات در جنس‌های فولادی، استنلس استیل، پلی اتیلن و گالوانیزه تولید می‌شوند. زانویی گالوانیزه به دلیل قیمت مناسب و مقاوم بودن در برابر رطوبت و خوردگی طرفداران زیادی در بین صنعتگران دارد. زانویی فولادی در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شود که از نوع درزدار آن در تاسیسات آب و گاز خانگی و صنایعی که در مسیر لوله‌کشی فشار و دمای زیادی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زانویی بدون درز به خاطر تحمل فشار و دمای بالا به صورت یکپارچه و بدون درز ساخته و در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به کار می‌رود.

راهنمای خرید زانویی

برای خرید این اتصال باید با فرد متخصص مشورت کنیم. این شخص بر اساس نقشه تاسیسات، نوع سیال، سایز قطعه و میزان فشاری که سیال به خطوط لوله وارد می‌کند، تصمیم گیری کرده و مطابق استانداردهای رایج محصول مناسب را معرفی می‌کند.

در نظر داشته باشید که اتصالات در خطوط لوله بسیار مهم بوده و نباید آن را امری ساده در نظر بگیریم. قطعا همه ما خبرهایی در مورد حوادث ناگوار ناشی از سهل انگاری و یا عدم استفاده از محصولات با کیفیت در پروژه‌های مختلف را شنیده‌ایم، بنابراین باید تمام تجهیزات را از جای معتبر خریداری نماییم.

سایزهای سه راهی درب دار

سه راهی درب دار می‌تواند کابل‌های برق را از یک مسیر دریافت و در مسیر مستقیم و قائم (90 درجه)، انشعاب‌گیری کند. این قطعات یک ورودی و دو خروجی داشته و به دلیل ساختار منحصر به فرد می‌توانند کابل‌ها را در مسیرهای مذکور هدایت کنند. ابعاد و سایز قطر دهانه در هر سه قسمت سه راهی با یکدیگر مساوی است. بنابراین هنگام استفاده از آن باید دقت کنید که سه لوله با سایزهای یکسان به این قطعه متصل کنید.

سایزهای رایج این سه راهی‌ها که لوله های گالوانیزه برق را پشتیبانی می‌کنند شامل: pg16 ، pg13.5 ، pg 11 ، pg29 و pg21 می‌باشد. با انتخاب مناسب‌ترین سایز این قطعات می‌توانید یک شبکه ایمن پشتیبانی کابل، مشتمل بر سه راهی درب دار، لوله‌های فولادی و دیگر اتصالات برقی را ایجاد کنید.

برای ساخت سه راهی دربدار از چه متریالی استفاده می‌کنند؟

امروزه برای ساخت لوله برق و اتصالات آن مانند بوشن، گلند، سه راهی و زانو درب دار از فلز فولاد استفاده می‌شود. البته ممکن است از دیگر متریال‌هایی مانند آهن، آلومینیوم و مشتقات آن‌ها استفاده شود. نمونه‌های استیل این تجهیزات از مقاوم‌ترین فلزات هستند که برای ساخت طیف گسترده‌ای از اتصالات در صنایع حساس و پرخطر به کار می‌روند. برای افزایش طول عمر و کارایی فولاد آن را به وسیله گالوانیزه سرد و گرم در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم می‌سازند. پوششی که به روش گرم بر روی این اتصالات تشکیل می‌شود بسیار مقاوم بوده و در محیط‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سه راهی و زانو درب دار

مزایای اتصالات سه راهی در شبکه لوله کشی برق

اتصالات از اجزای جدایی ناپذیر در خطوط لوله کشی هستند به طوری که بدون آن‌ها نمی‌توان نقشه تاسیسات را طراحی و اجرا کرد. این تجهیزات مزایای زیر را دارند:

  • با استفاده از اتصالات سه راهی، شبکه لوله کشی برق منظم‌تر شده و مهندسان بهتر می‌توانند سیستم‌های پیچیده لوله کشی را طراحی و راه اندازی کنند.
  • به دلیل اینکه این قطعات در خطوط لوله های فولادی برق در ارتفاعات نصب می‌شوند، متریال به کار رفته برای ساخت و ضخامتشان به گونه‌ای است که وزن قطعه پایین می‌باشد.
  • تراکم بالای ساختاری این قطعات به گونه‌ای است که در برابر فشار و ضربه آسیب نمی‌بینند.
  • به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه تنش‌های محیطی مانند آب و هوای مرطوب و مواد شیمیایی نمی‌تواند موجب زنگ زدگی و فرسودگی آن‌ها شود.
  • این اتصالات سایزبندی‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید پروژه‌های لوله کشی برق را به طور گسترده در هر نقطه از سازه راه اندازی کنید.
  • این تجهیزات در حجم انبوه توسط شرکت‌های داخلی و خارجی تولید می‌شوند. بنابراین شما در هنگام خرید می‌توانید مطمئن باشید که قیمت آن‌ها کاملا رقابتی و مقرون به صرفه است.

کلام پایانی

گروه صنعتی پتروگرایش، به عنوان تولید کننده برتر در کشور، اتصالات مورد نیاز برای احداث شبکه‌های لوله‌کشی برق در صنایع مختلف را تامین می‌کند. قیمت مناسب و کیفیت بالای ساخت از مزیت‌های اصلی محصولات تولید شده توسط این مجموعه است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات قیمتی و مشاوره تخصصی با کارشناسان پتروگرایش تماس حاصل فرمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه