سینی کابل گالوانیزه چیست؟

سینی کابل گالوانیزه

فهرست مطالب

استفاده از لوله فولادی برق، گزینه مناسبی برای هدایت کابل و سیم است. اما در برخی مواقع حجم کابل‌های عبوری به قدری زیاد است که نمی‌توان از لوله برق استفاده کرد. این مساله به ویژه در صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی، بیشتر به چشم می‌آید. در این حالت بهترین راه برای مدیریت کابل‌ها، استفاده از سینی کابل است. ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که سینی کابل گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به همین سوال پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این محصول تا انتها با ما همراه باشید.

سینی کابل گالوانیزه چیست؟

سینی کابل وسیله‌ای است که برای نگهداری و هدایت سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. سینی کابل گالوانیزه باعث فرم دهی و یکسان سازی کابل کشی می‌شود و موجب می‌شود، سیم و کابل‌ها به صورت ایمن کشیده شوند. سینی کابل ها معمولاً به عنوان محافظ سیم و کابل و تفکیک کابل‌های مختلف در طول مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سینی کابل یا همان Cable Tray باعث نظم بخشیدن سیم کشی و محافظت از کابل‌ها در مقابل رطوبت، ضربه خوردن، مواد شیمیایی، اسیدی و … می‌شود. سینی کابل ها را در کارگاه ها و کارخانه ها می‌توان از جنس مواد مختلفی ساخت. سینی کابل فولادی، سینی کابل استیل، سینی کابل پلاستیکی (سینی کابل PVC) و سینی کابل آلومینیوم از جمله انواع سینی کابل ها هستند.

بیشتر بخوانید:مزایای سینی کابل

 

سینی کابل گالوانیزه یا cable tray چه کاربردهایی دارد؟

سینی کابل یکی از فناور‌ی‌های مدرن در تاسیسات الکتریکی است. این تجهیزات وظیفه رساندن نیروی برق از تابلوهای برق به دستگاه‌های موجود در مراکز صنعتی، آرایش منظم کابل‌ها کنار یکدیگر و محافظت از سیم‌ها در برابر آسیب‌های محیطی را بر عهده دارند. نصب سینی کابل باید قبل از فرآیند کابل کشی صورت بگیرید زیرا کابل‌ها باید به صورت افقی یا عمودی در تمام طول مسیر از سینی کابل گالوانیزه عبور کنند.

تغییرات در طراحی اولیه سیم کشی پروژه‌ها و تعمیر آن‌ها با استفاده از سینی کابل زمان و هزینه کمتری نسبت به استفاده از لوله برق دارد؛ زیرا دسترسی به سیم‌ها در این تجهیزات راحت‌تر است. ویژگی مهم سینی برق این است که امکان ورود و خروج کابل را در هر نقطه میسر ساخته و از هرگونه هزینه و کار اضافی جلوگیری می‌کند.

سینی کابل گالوانیزه چه مزایایی دارد؟

    • مقاوم در برابر ضربات، فشار و مواد شیمیایی
    • تحمل وزن بالا
    • غیر قابل اشتعال
    • مناسب برای مناطق آب و هوایی مختلف (به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه)
    • تنوع در قطعات، اتصالات و سازه
    • نصب سریع و راحت
    • امکان تعویض و تعمیر قطعات

 

سینی کابل گالوانیزه چه مزایایی دارد؟

مراحل تولید سینی کابل گالوانیزه

مراحل تولید سینی کابل گالوانیزه عبارتند از:

  1. برش ورق:

    اولین مرحله تولید سینی کابل گالوانیزه ، برش ورق فلزی با استفاده از دستگاه برش است. ورق فلزی با توجه به ابعاد مورد نیاز سینی کابل برش داده می شود.

  2. خمکاری:

    در مرحله بعدی، ورق فلزی برش داده شده، خم می شود تا شکل سینی کابل گالوانیزه را به خود بگیرد. این کار با استفاده از دستگاه خمکاری انجام می شود.

  3. گالوانیزه گرم:

    برای افزایش مقاومت سینی کابل در برابر خوردگی، آن را گالوانیزه گرم می کنند. این کار با قرار دادن سینی کابل در محلول روی مذاب انجام می شود.

  4. رنگ آمیزی:

    در صورت نیاز، سینی کابل گالوانیزه را رنگ آمیزی می کنند. این کار برای زیبایی و افزایش مقاومت سینی کابل در برابر خوردگی انجام می شود.

  5. بسته بندی:

    سینی کابل های تولید شده، بسته بندی می شوند تا در هنگام حمل و نقل آسیب نبینند.

بیشتر بخوانید:تولید کننده سینی کابل

 

انواع سینی کابل گالوانیزه بر اساس جنس

با توجه به نوع پروژه، برای ساخت سینی کابل گالوانیزه از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد. سینی‌های غیرفلزی از موادی مانند فایبرگلاس و سینی‌های فلزی از آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. در ادامه توضیح هرکدام از این موارد را بیان می‌کنیم.

  • سینی کابل برق آلومینیومی:

    سینی کابل آلومینیومی علاوه بر نصب راحت بسیار سبک بوده و مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های محیطی مانند رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی دارد.

  • سینی کابل برق فولادی:

    سینی کابل فولادی با توجه به کیفیت و مقاومت بالا، قیمت مناسبی دارد. از معایب آن می‌توان به وزن بالا و مقاومت کمتر در برابر خوردگی اشاره کرد که برای رفع این مشکل می‎‌توان با روکش ضد زنگ، آن‌ها را پوشش داد.

  • سینی کابل برق استیل (فولاد ضد زنگ):

    ویژگی مهم این نوع سینی کابل استیل، مقاومت بالای آن در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی و رطوبت است.

  • سینی کابل برق فایبرگلاس:

    این نوع سینی کابل فایبرگلاس در عین نارسانا بودن و وزن سبک، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد که این موضوع کار با آن‌ها را بسیار آسان می‌کند.

انواع سینی کابل گالوانیزه بر اساس جنس

طول سینی کابل گالوانیزه چیست؟

سینی‌های کابل براساس استاندارد در طول‌های 2 متری به بازار عرضه می‌شوند. در مکان‌هایی که به متراژ بیشتری از سینی نیاز است، از رابط سینی کابل و دیگر متعلقات سینی کابل استفاده می‌شود. به کمک لوازم جانبی سینی کابل می‌توان سینی‌های مختلف را به هم متصل کرد و از این طریق طول آن‌ها را افزایش داد.

در خرید سینی کابل گالوانیزه به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • شرایط محیطی
  • وزن کابل‌های نصب شده
  • میزان حساسیت به خوردگی (در محیط‌هایی با رطوبت بالا باید از سینی کابل گالوانیزه گرم استفاده کنیم)
  • شعاع خمش سینی و کابل
  • آزادی خروجی و ورودی کابل

برای مقاوم کردن سینی کابل گالوانیزه از چه پوششی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید گالوانیزاسیون به فرآیند افزودن یک پوشش بر روی یک فلز پایه گفته می‌شود که این امر به منظور افزایش دوام و کارایی فلز انجام می‌گیرد. این پوشش معمولا فلز روی است که به دو روش گرم و سرد بر روی فولاد اعمال می‌شود. به دلیل اینکه مقاومت و استحکام بالای سینی کابل و متعلقات آن در تاسیسات برقی صنایع و ساختمان‌ها بسیار مهم است این تجهیزات را با ورق فولادی می‌سازند تا مقاومت بالایی در برابر فشارهای وارده داشته باشند.

در نهایت برای بالاتر بردن کارایی سینی کابل گالوانیزه و تجهیزات وابسته به آن، پس از ساخت تمامی قطعات، آن‌ها را به کمک فلز روی، گالوانیزه می‌کنند. در صورتی که از سینی کابل در محیط‌های مرطوب و اسیدی استفاده شود باید دوام و ماندگاری آ‌ن‌ها بالاتر باشد. عنصر روی موجود در سینی های گالوانیزه به سرعت با اکسیژن ترکیب شده و با ایجاد یک لایه محافظ از زنگ زدگی فلز پایه (لایه زیرین) جلوگیری می‌کند. علاوه بر این پوشش گالوانیزه، مقاومت سینی کابل و متعلقات آن را در برابر خراش و ضربه تضمین می‌کند که از اصلی ترین مزایای سینی کابل می باشد.

مزایای گالوانیزه کردن سینی کابل برق

  • افزایش کارایی و ماندگاری
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری
  • محافظت بیشتر از کابل‌ها
  • افزایش ضریب ایمنی
  • مقرون به صرفه بودن

نصب سینی کابل گالوانیزه چگونه است؟

نحوه نصب سینی کابل گالوانیزه به دلیل وجود اشکال مختلف مانند T و L و همچنین عدم نیاز به برش، کاری آسان است. به طوری که در بیشتر مواقع می‌توان با چند ابزار ساده مانند سوکت نیم اینچی و گیره عایق این کار را انجام داد. اما در صورتی که برای نصب آن تجربه کافی ندارید، بهتر است از نیروی متخصص در این زمینه استفاده کنید.نکته مهمی که در هنگام نصب سینی کابل گالوانیزه باید به آن توجه کنیم این است که اگر خودمان هم قادر به نصب آن هستیم، بهتر است انتخاب اتصالات و نحوه نصب را با کمک یک متخصص انجام دهیم تا سیم‌ها و کابل‌ها به درستی در محل خود قرار گرفته و از حوادث و خطرات احتمالی ناشی از اتصالات برق جلوگیری شود.

نصب سینی کابل گالوانیزه چگونه است؟

مدل های مختلف سینی کابل گالوانیزه

معمولا در دو مدل 6 خم و 4 خم تولید می‌شود. نام‌گذاری این سینی‌ها با توجه به تعداد خم‌های موجود در آن‌ها انجام می‌گیرد به طوری که هرچقدر تعداد خم بیشتر باشد مقاومت آن نیز افزایش می‌یابد. سینی کابل شش خم دو خم اضافه رو به کف نسبت به چهار خم دارد. این سینی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی به کار می‌رود، زیرا در این صنایع حجم کابل‌ها زیاد بوده و وزن بیشتری دارند.استانداردی که برای انتخاب سینی کابل گالوانیزه در این پروژه‌ها در نظر گرفته شده به صورت 6 خم است.

نکات مهم در رابطه با استفاده از سینی کابل گالوانیزه

  • از سینی کابل گالوانیزه به عنوان نردبان، راهرو و تکیه گاه استفاده نکنید. این تجهیزات به منظور پشتیبانی مکانیکی از کابل‌ها طراحی شده‌اند و در صورت استفاده نادرست می‌تواند باعث آسیب به شخص و کابل‌ها شود.
  • به دلیل ولتاژهای بالا در تجهیزات الکتریکی باید شیوه‌های کاری مطابق با استانداردها، اجرا گردد.
  • عملکرد درست سیستم سیم کشی سینی های کابل به نصب صحیح تکیه گاه‌ها و کابل‌ها بستگی دارد و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های اجرایی می‌تواند منجر به آسیب شخصی و اموال شود.
  • نصب و تعمیر سیستم سیم کشی سینی کابل گالوانیزه باید توسط افراد واجد شرایط که با ساخت و ساز تجهیزات الکتریکی آشنا هستند، انجام گیرد.

کلام پایانی

انتخاب درست سینی کابل گالوانیزه با توجه به نوع پروژه از موارد مهمی است که می‌تواند ایمنی پروژه‌ها را تامین کرده و یا با خطر مواجه کند. قدم بعدی، نحوه نصب، نگهداری و استفاده صحیح از آن است. این موارد در ابتدا ممکن است خیلی ساده به نظر بیایند ولی چه بسا رعایت نکردن کوچکترین نکته در هنگام تعمیرات و راه اندازی، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. گروه صنعتی پتروگرایش به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان سینی کابل گالوانیزه در کشور، با بهره‌گیری از دانش کارشناسان آماده راهنمایی شما عزیزان برای انتخاب درست و آگاهانه این تجهیزات است.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه