لوله فلکسیبل روکش دار

لوله فلکسیبل روکش دار

فهرست مطالب

هادی‌های جریان برق، کابل‌های مخابراتی و حاوی دیتا در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، ساختمان سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای جلوگیری از آسیب دیدن در برابر عوامل خارجی، به محافظت نیاز دارند. یکی از روش‌های مرسوم برای حافظت از کابل‌ها، استفاده از لوله فلکسیبل روکش دار یا همان لوله فلکسی خرطومی است که در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. اما برای اینکه بدانید لوله فلکسی چیست، چه کاربردی دارد و در چند دسته قرار می‌گیرد، بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.

لوله فلکسیبل روکش دار چیست؟

لوله فلکسی یا لوله خرطومی فلزی، لوله هایی انعطاف پذیر و مقاوم هستند که برای محافظت از کابل های برق، مخابراتی و دوربین های مدار بسته در محل انشعابات و عوامل خارجی مانند باد و باران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع بیشترین کاربرد این لوله برق ها، حفاظت از کابل های رسانا در محیط‌های بیرونی ساختمان‌ها و فضاهای باز است. بارزترین ویژگی لوله های فلکسی، انعطاف پذیری بالای آن‌هاست به طوری که این لوله‌ها از نظر ساختاری مشابه لوله های خرطومی هستند.

لوله فلکسیبل روکش دار چیست؟

انواع لوله فلکسیبل خرطومی

این لوله‌ برق ها در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

لوله فلکسیبل بدون روکش: این لوله‌ها فاقد روکش بوده و برای عبور سیم‌ها و کابل‌ها در فضاهای داخلی بسیار مناسبند. هر چند که به دلیل گالوانیزه بودن مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند، اما توصیه می‌شود که در محیط‌های مرطوب از لوله های فلکسی بدون روکش استفاده نشود.

لوله فلکسیبل روکش دار: این لوله‌ها روکشی از جنس PVC دارند و به منظور هدایت و عبور کابل‌ها در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شوند. البته این لوله‌ها به دلیل داشتن روکش پی وی سی، در محیط‌های مرطوب نیز قابل استفاده هستند. لوله های فلکسی روکش دار به صورت توکار و روکار در صنایع مختلف به کار می‌روند و استفاده از آن‌ها در محیط‌های خشک، طول عمر لوله‌ها را بالا می‌برد.

لوله فلکسیبل شیلد دار: این لوله‌ها به منظور حفاظت بیشتر، دارای یک لایه بافتی از شیلد (بافت مفتولی گالوانیزه، بافت استیل یا بافت آلومینیومی) هستند که به صورت مارپیچی، دورتا دور بافت پی وی سی قرار گرفته است.

راهنمای خرید لوله فلکسیبل روکش دار

شما برای خرید لوله فلکسی باید عواملی از قبیل نوع پروژه، سایز، ضخامت، بودجه در دسترس و شرایط محیطی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید دوربین مدار بسته‌ای را در یک محیط صنعتی مانند کارخانه نصب کنید بهتر است از دانش و تجربه متخصصین در این زمینه بهره ببرید. لوله فلکسی در اندازه‌های 11، 16، 13، 21، 25، 29، 36، 42 و 48 تولید می‌شود که برای انتخاب سایز مناسب باید به حجم کابل‌های عبوری توجه نمایید.

مشخصات لوله فلکسی روکش دار

لوله های فلکسی در برابر رطوبت، فشار و ضربات به اندازه محدودی مقاوم هستند و برای بالا بردن طول عمرشان بهتر است که آن‌ها را به صورت توکار مورد استفاده قرار دهیم تا هم از گزند سارقین در امان باشند و هم فشار و ضربات زیادی را متحمل نشوند. جهت نصب لوله های فلکسی بست‌های متنوعی در بازار وجود دارد که بهتر است سایز و اندازه این بست‌ها با توجه به سایز لوله های فلکسیبل انتخاب شود.

لوله-فلکسیبل-روکش-دار

کاربرد لوله فلکسیبل روکش دار چیست؟

کاربرد لوله فلکسیبل روکش دار بسیار گسترده است، به طوری که بسیاری از افراد دوست دارند که از لوله های فلکسی برای انتقال کابل های برق استفاده کنند، زیرا که این لوله‌ها در مسیر انشعابات نیاز به به خم شدن با دستگاه لوله خم کن نداشته و به دلیل انعطاف پذیری بالا، شکنندگی کمتری دارند. از لوله فلکسیبل روکش دار در کلیه تاسیسات الکتریکی از جمله ایستگاه‌های سوخت‌گیری بنزین و گاز، محافظت فیبر نوری، خطوط انتقال داده، تابلوهای برق، سیستم‌های تهویه مطبوع، اتصال بین ماشین آلات و تجهیزات در کارخانه‌ها و کاربردهای زیرزمینی در محیط‌های مرطوب و مملو از گرد و غبار استفاده می‌گردد.

فروش لوله فلکسی

شرکت پتروگرایش، تولید کننده و عرضه کننده انواع لوله شلاقی و سینی کابل در کشور است. شما می‌توانید برای خرید محصولات و مشاوره رایگان با شماره 02149986000 تماس حاصل فرمایید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کرده‌ایم به مهمترین سوالات شما در رابطه با لوله فلکسی، پاسخ دهیم تا بتوانید با در نظر گرفتن کلیه جوانب، این محصول را خریداری نمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

2 دیدگاه در “لوله فلکسیبل روکش دار

  1. احمدی گفت:

    ممنون برای مقاله خوبتون
    سوالی داشتم با توجه به نکاتی گفتین بهتر از کدام لوله استفاده کنیم با روکش یا بدون روکش؟

    1. پتروگرایش گفت:

      بستگی داره به نیازه پروژتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه