اتصالات نردبان کابل

اتصالات نردبان کابل

فهرست مطالب

یکی از مشکلات بزرگ در هدایت و انتقال کابل‌های برق و شبکه، حرارت بالایی است که برخی از آنها به علت شدت جریانی که از آنها عبور می‌کند. این حرارت به مرور زمان می‌تواند با آسیب رساندن و تخریب روکش سیم‌ها، خطراتی از قبیل آتش‌ سوزی و برق گرفتگی را برای ساختمان پروژه و ساکنین منطقه ایجاد کند. به همین دلیل باید از تجهیزات اصولی و استاندارد برای حفاظت از این کابل‌ها استفاده گردد تا ضمن تبادل جریان هوا، توان تحمل حجم و وزن بالای کابل‌های عبوری را نیز داشته باشند.

نردبان کابل و اتصالات آن یکی از تجهیزات کاربردی برای مدیریت بهتر سیم‌کشی در پروژه‌هایی است که به دلیل تعدد سیم‌ها و منظم نگه داشتن آنها به چالش بزرگی برای کارفرمایان و مهندسان تبدیل شده است. در این محتوا می‌خواهیم در مورد اتصالات نردبان کابل توضیحاتی را ارائه کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:قیمت نردبان کابل

 

اتصالات نردبان کابل چیست؟

همانطور که از نام اتصالات نردبان کابل مشخص است، تجهیزات و قطعاتی است که نربان‌های کابل را به یکدیگر در جهات و مسیرهای متفاوت، متصل می‌کند. در زمانی که نیاز به تغییر جهت نردبان یا کار در اطراف یک پروژه دارید، اتصالات نردبان کابل به کمک شما خواهند آمد. همچنین چنانچه نیاز به تغییر عرض نردبان کابل باشد، می توانید از گروهی از این تجهیزات استفاده نمایید.

مهم نیست سایز و ابعاد نربان‌ کابل شما چقدر باشد. برای هر سایز از نردبان کابل با هر نوع جنس بدنه‌ای، اتصالات نردبان کابل وجود دارد که به آن امکان خم شدن، تغییر جهت، چرخش، افزایش یا کاهش عرض و پهنا را می‌دهد.

اتصالات نردبان کابل از ورق‌های فولادی گالوانیزه فابریک، و ورق های فولادی سیاه با گالوانیزه گرم (عمقی داغ) یا گالوانیزه سرد تولید می‌شود. با توجه به مقاومت فولاد در مقابل خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت و همچنین محیط‌های شرجی گزینه بسیار مناسبی برای نصب نردبان کابل گالوانیزه فولادی بر روی پایه‌های ساپورت در سیستم‌های کابل کشی کارخانجات صنایع مختلف ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، و نیروگاهی و دارویی و شیمیایی می باشد.

اتصالات نردبان کابل با استفاده از دستگاه CNC پانچ می‌شوند. این اتصالات باید به نحوه تولید شوند که بتوانند ظرفیت بار را تحمل نمایند. از این رو هنگام سفارش گذاری و خرید اتصالات نردبان کابل حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. حجم بار
  2. سایز نردبان کابل (ارتفاع، طول، عرض)
  3. میزان ظرفیت اتصالات نردبان

اتصالات نردبان کابل چیست؟

 

ویژگی‌های اتصالات نردبان کابل

به طور استاندارد، اتصالات نردبان کابل در طول ۳ یا ۶ متری تولید شده و امکان اتصال آسان را فراهم می‌کنند. طول نردبان، تعداد پیچ‌های متصل به آن را تعیین می‌کنند. هر چه طول نردبان بیشتر باشد، تعداد پیچ‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین برای پیوستن سایر انشعابات به طول نردبان کابل، می‌توان از طیف وسیعی از اتصالات استفاده کرد.

امروزه طیف وسیعی از سیستم‌های نردبان کابل و اتصالات آن برای اهداف مختلف و استفاده در صنایع مختلف تولید و عرضه می‌گردند. از این تجهیزات صنایع سبک صنعتی و صنایع مدرن تا تاسیسات نفت و گاز با بارگذاری بارهای برتر و همچنین برای ارائه کامل اجزای مانور آسان با واحد‌های نگهدارنده قوی و برای نصب آسان طراحی شده اند. نردبان‌های کابل در سه سطح عملکردی آسان، متوسط و سنگین تولید می‌شوند.

انواع اتصالات نردبان کابل

اتصالات نردبان کابل در گروه‌ها و انواع مختلف دسته بندی شده و کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زانویی نردبان کابل

این محصول برای تغییر جهت نردبان کابل در مسیرهایی با زاویه 90 درجه مانند گوشه‌های ساختمان، به کار می‌رود.این نوع اتصالات به 2 گروه تقسیم می شوند:

بیشتر بخوانید:سینی و نردبان کابل

 

  • زانو عمودی

این تجهیزات را با نام رایزرهای داخلی و خارجی نیز می‌شناسند. این اصطلاح به خاطر ساختار عمودی آنها و به نحوی است که کابل را از یک سطح در یک ارتفاعی هدایت می‌‌‌‌کند. زمانی که اختلاف سطح در مسیر کابل کشی وجودداشته باشد، از زانوهای عمودی استفاده می‌شود.

از لحاظ مشخصات فنی و سایز با 3 متغیر عرض، ارتفاع و ضخامت بررسی می‌شوند. عرض این زانوها بین ۱۰۰ میلی‌متر تا نهایت ۸۰۰ میلی‌متر متغیر است. معمولا ۴۰ میلی‌متر نیز ارتفاع دارند. اما ظرفیت و قابلیت آن را دارند که تا ۲۰۰ میلیمتر نیز برسند.

هر چه سایز اتصالات بیشتر باشد، ضخامت آنها نیز افزایش می‌یابد. به طوری که شما می‌توانید ضخامت‌های ۱ میلی‌متر تا ۴ میلی‌متر نیز سفارش گذاری کنید. اما مقدار ضخامت ۲ میلیمتر یک ضخامت استاندارد و تعریف شده است. البته عموما حداکثر تا این ضخامت می‌باشند.

  • زانوهای عمودی قابل تنظیم

زانوهای عمودی قابل تنظیم نوع پیشرفته‌تری از اتصالات زانو عمودی نردبان کابل هستند. در بدنه زانوی نردبانی، در دو محور جداگانه قابلیت جابجایی و تنظیم شدن وجود دارد. با کمک این نوع زانوها، کابل‌های برق بر اساس ساختار خود تغییر جهت داده و یا خم می‌شوند.

این ویژگی امنیت کابل‌های برق را به شدت افزایش می‌دهد. نکته بسیار مهمی که در مورد این نوع اتصالات نردبان باید به آن توجه کنید این است که در زمان تغییر جهت، یک انحراف تدریجی در کابل‌ها ایجاد می‌شود و شما شاهد خم شدگی شدید کابلها نخواهید بود. لازم به ذکر است از لحاظ سایز نیز دقیقا مشابه نمونه قبلی هستند.

 

زانوهای عمودی قابل تنظیم

  • زانوهای افقی

زانوهای افقی نیز ایکی از اتصالات 90 درجه نردبانی است که حول محور افقی خم می‌شود و یکی از رایج ترین اتصال دهنده‌های نردبان کابل هستند. با توجه به شکل ساختاری که این زانوها دارند باز هم تغییر جهت تدریجی را مشاهده خواهید کرد. از این زانوها برای تغییر جهت در یک سطح استفاده می‌شود و تغییر ارتفاع نخواهید داشت.

مشخصات فنی و سایز این زانوها نیز مانند مقادیر مذکور در نوع زانوع عمودی است. از لحاظ جنس و متریال ساخت نیز کلیه اتصالات نردبان کابل از متریال فولادی درجه یک و با دو نوع پوشش گالوانیزه گرم و همچنین پوشش گالوانیزه سرد یا تولیدی طراحی و تولید می شوند.

  • سه راهی نردبان کابل

برای عبور دادن نردبان کابل در سه مسیر مختلف از سه راهی استفاده می‌شود. درواقع سه راهی ها از ترکیب 2 زانوی افقی در دو مسیر مختلف ایجاد می شوند. از لحاظ سایز، این قطعات نیز کاملا مشابه سایر زانوهای نردبان کابل می‌باشند و متریال ساختاری آنها نیز از یک جنس است. قطعات سه راهی در یک نقطه کابل برق را دریافت و به دو مسیر مجزا هدایت می کند. این سه راهی ها را در نزدیکی دیوار یا حتی روی دیوار می توانید نصب کنید حتی با توجه به پروژه و مسیر کابلها به صورت افقی و عمودی می‌توانند قرار گیرند.

  • چهار راهی نردبان کابل

این اتصالات عملکردی مشابه به سه راهی‌ها دارند. اما کابل‌ها را از یک مسیر به 3 مسیر متفاوت هدایت می‌کنند.

  • ردیوسر نردبان کابل

برای اتصال دو نردبان کابل یا اتصالات نردبان کابل با سایزهای مختلف، از این محصول استفاده می‌شود.

 

  • انواع تبدیل در نردبان کابل

انواع تبدیل نردبان کابل، اتصالاتی هستند که به سه نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • تبدیل از چپ
  • تبدیل از راست
  • تبدیل مستقیم

از این اتصالات زمانی استفاده می‌شود که بخواهید دو نردبان کابل با سطح مقطع متفاوت (بزرگتر و کوچکتر)  و عرض مختلف را به یکدیگر متصل کنید.

علاوه بر آان از تبدیل ها برای تغییر در حجم کابل دریک مسیر استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر چنانچه سایز نردبان کابل کاهش یابد شما مجبور خواهید بود که مقدار کابل سوار شده بر روی نردبان را کاهش دهید. این تبدیل‌ها دقیقا همین ویژگی را برای مسیر کابل کشی شما فراهم می‌کنند.

  • رابط نردبان کابل

رابط نردبان کابل یکی دیگر از اتصالات است. و به عنوان اتصال ‌دهنده نردبان و سینی کابل استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که، اگر از رابط نردبان کابل استفاده نکنید، مقاومت آن کاهش می‌یابد و از حالت استاندارد خارج می‌شود. از هر کدام از این نوع رابط‌ها در شرایط مختلفی استفاده می‌شود.

رابط نردبان‌های کابل دارای دو نوع مختلف است:

  • رابط بغل بند
  • رابط کف سینی

البته بعضی از نصب کنندگان از رابط‌های نردبان کابل استفاده نمی‌کنند. بلکه نردبان‌ها را با استفاده از جوش به یکدیگر متصل می‌نمایند. به یاد داشته باشید، که این نوع اتصال اصولی و استاندارد نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم از رابط نردبان کابل حتما استفاده نمایید تا نکات ایمنی را رعایت کرده باشید.

نحوه انتخاب اتصالات نردبان کابل

برای اینکه انتخاب بهتر و به صرفه‌تری از اتصالات نردبان کابل داشته باشیم، می‌بایست نوع پروژه، حجم کابل‌ها، شرایط نصب، محل نصب نردبان بررسی و نوع ساپورت قابل نصب را نیز در نظر گرفت.

نحوه انتخاب اتصالات نردبان کابل

آیتم های مهم در انتخاب اتصالات نردبان کابل

انتخاب اتصالات نردبان کابل

  • عرض نردبان کابل به سانتی‌متر یا میلی‌متر
  • ارتفاع نردبان کابل به سانتی‌متر یا میلی‌متر
  • ضخامت ورق اتصالات نردبان کابل
  • نوع اتصالات عمودی یا افقی
  • وزن نردبان کابل
  • نوع ورق سرد یا گرم

معمولا نردبان کابل های کاسپین در طول های 2 متر و 3 متر تولید و عرضه می گردد. زمانی که کابل هایی که قرار است توسط نردبان کابل نگهداری شود دارای گرمای کابل هستند از نردبان کابل استفاده می شود که با دارا بودن فضای باز در بدنه نردبان باعث گردش هوا و خنک ماندن کابل ها می گردد.

جهت اتصالات نردبان کابل به همدیگر و نردبان کشی کابل برق نیاز به اتصالات مختلفی می باشد که در زیر به برخی از اونها اشاره می شود. همچنین جهت نصب نردبان کابل از ساپورت های دیواری و آویز سقفی استفاده می شود که به وسیله آنها می توان نردبان کابل سقفی را به سقف یا دیوار نصب نمود.

نردبان کابل آلومینیومی یکی از تجهیزات مهمی است که از آن برای محافظت از سیم ها و کابل ها استفاده می شود. این نردبان ها به اجزا و اتصالات خاصی نیاز دارند، که آنها را در محل مورد نظر مستحکم نماید. از نردبان کابل می توان در مسیر سیم کشی و کابل کشی استفاده نمود.

فروش نردبان کابل و اتصالات

هلدینگ پتروگرایش، یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان نردبان و سینی کابل در کشور است. این مجموعه بزرگ صنعتی برای محصولات تولیدی خود فاکتور رسمی ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای استعلام قیمت نردبان کابل و مشاوره رایگان با کارشناسان پتروگرایش، تماس حاصل فرمایید.

کلام پایانی

شناسایی مراکز معتبر در هنگام خرید، دغدغه بسیاری از متقاضیان است. ما در این مقاله ضمن توضیح در مورد نردبان کابل، بهترین مرکز فروش و عرضه این محصول را به شما معرفی کردیم تا با خیالی آسوده از بابت کیفیت کالا، آن را خریداری نمایید.

شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

خانه